Friday, January 22, 2010

Kasih Ibu

Kasih ibu kasih yang abadi. Tiada yang dapat menggantikan kasih seorang ibu kepada anaknya. Walau sekali pun sukar untuk menempuhi hidup ini, insan yg bernama si Ibu tetap akan berusaha untuk membahagiakan si anak. Besar sungguh pengorbanan IBU.

Ak didunia ini hanya mepunyai seorang ibu. Ak kehilangan ayah pada usia ak 10 tahun. Di situ bermula detik bagaimana Ibu ku dengan tulang empat keratnya mencari rezeki demi membesarkan anak2nya sehingga sekarang. Sehingga ak sebagai "si Anak" berjaya melanjutkan pelajaran ke Menara Gading.

Masih tersimpan di memori ak bagaimana ak menemani ibuku seawal jam 5.30 pagi untuk pergi ke suatu tempat setiap hari untuk membersihkan tempat itu demi mencari rezeki bagi menampung hidup sekeluarga. Kebiasaannya tugas mengemas ini akan selesai lebih kurang 6.30 pagi dan ak dan ibu akan pulang ke rumah. Di rumah ibu mengambil pula upah mengasuh anak-anak jiran. Ak pula akan pergi ke sekolah seperti biasa.

Seorang Ibu sanggup melakukan apa sahaja demi kebahagiaan anaknya. Anak adakah sanggup untuk melakukan apa sahaja demi ibu? Realiti kehidupan sekarang kesibukan dalam kerjaya adalah yg terpenting berbanding dengan perhatian terhadap Ibu di rumah.

Dulu ak hanya ada impian untuk melangkah ke menara gading. Sekali pun ak tidak pernah mengambil serius tentang impian ak. Insan seperti ak, Ibu itu yang memberikan kedua2 kasih sayang sebagai seorang ibu dan bapa. Hasil daripada didikan ibu ak telah berjaya mencapai impian yang dulu hanya ak angap impian sekadar impian.

Bila ak mengimbau kembali sejarah persekolahan ak, ak hanya seorang pelajar biasa yg bersekolah di sekolah harian biasa. Hidup hanya dengan keseronokkan bersama kawan2. Melepak lewat malam itu salah satu daripada aktiviti ak tp hujung minggu la. Selalu juga kne marah dgn ibu. =) .. Ak bercampur dengan semua jenis manusia semasa di sekolah dari yg baik sehingga yg perangai yang tidk berapa baik.

Leteran seorang Ibu setiap hari disulami dengan kasih sayang tanpa kita sedari. Leteran Ibu itu yang sedikit demi sedikit yang menggerakkan dan memimpin kita untuk terus mencari kejayaan dalam hidup ini. Sekuat mana, sekerap mane leteran ibu adalah satu kasih sayang untuk kita. Ibu mahukan yang terbaik untuk anaknya. Ingatlah sebagai anak, ibu hanya mahu melihat kejayaan kita dan janganlah sesekali kita mengabaikannya.

p/s : Dulu masa sebelum kemalangan ak yg selalu ikut ibu pegi pasar, tesco, apa2 mesti ak.. tp sekarang ak tak dapat nak teman ibu.. =(

No comments:

Post a Comment