Monday, January 25, 2010

Perjalanan hidup

Sememangnya hidup kita ini telah ditentukan oleh Pencipta kita. Baik buruk dalam hidup kita, itulah dinamakan takdir. Bermula dari kelahiran kita disitu segala cerita-cerita suka duka, pahit manis kita bermula. Ada insan yg lahirnya penuh dengan manisnya, lahir dikalangan keluarga yg sangat bahagia. Ada juga insan yg lahirnya penuh dengan pahitnya, lahir dan ditinggalkan ibu di tepi jalan. Walau bagaimana sekalipun itulah permulaan perjalanan hidup kita.

Hidup kita ini umpama kain putih, dimana kita mendapat kain putih itu seawal kelahiran kita. Disitu bermula segala corak2 dan warna2 kehidupan akan terlukis, tercalit diatas kain putih kita.
Kain putih kita itu yg akan kita simpan sehingga akhir hayat kita. Hanya kita sahaja yg tahu apa yg terlukis di kain putih kita itu. bagaimana coraknya, penggunaan warnanya, jawapan hanya terletak pada kita.

Dalam hidup ini, setiap insan pasti tidak mahu sesuatu yg paling buruk, sedih, dan seumpamanya berlaku dalam hidup. Tetapi apakan daya kita ini hanya seorang insan yg sunnguh kerdil di muka bumi ini yg hanya mampu melakukan perancangan dan berdoa tetapi ketentuannya terletak pada pencipta kita. Setiap yg terjadi pasti ada hikmah disebaliknya.

Kehilangan insan yg tersayang dalam hidup bukan sesuatu yg mudah untuk kita terima. Tetapi itulah salah satu warna yg akan terlukis pada kain putih kita. Warna kesedihan yg akan terlukis di kain kita. Ak pernah juga mengalami saat duka dikala kehilangan seorang ayah diusia ak yg agak muda. Disitu ak mula belajar mengenai kehidupan tanpa seorang ayah. Warna kesedihan ak tidak pernah pudar. Itu semestinya akan berlaku pada setiap yg mengalaminya seperti ak.

Walaupun warna kesedihan itu sangat terang dan tidak mudah pudar, kita harus ingat sebagai insan di muka bumi ini tentang perjalanan hidup kita. Perjalanan hidup kita masih jauh bukan berhenti dikala kita kehilangan seseorang yg kita sayang. Kita tidak boleh berhenti mewarnakan kain putih kita. Hidup mesti diteruskan.Berikan kejayaan kita kepada insan yg telah kita kehilangan. Buktikan bahawa kita ini kuat untuk hadapi segala rintangan dan kejayaan yg kita miliki bukan untuk kita sahaja tetapi untuk kita kongsi bersama insan yang sudah tiada. Semangat untuk teruskan kehidupan. Pasti ada yg menarik menanti kita di hadapan sepanjang perjalanan ini.

p/s: . Diharap kita semua kuat untuk teruskan hidup ini. Yg menarik menanti di perjalanan kita.

No comments:

Post a Comment