Wednesday, January 20, 2010

Nikmat

Dalam tidak sedar kadang2 kita terlupa setiap benda yg dkurniakan oleh ALLAH kepada kita adalah satu nikmat. Dari permulaan hari sehingga kita kembali tidur. Setiap perkara itu adalah nikmat yg sgt besar walaupun kdng2 sedikit pun tidak terlintas di minda kita.

Diri ini ingin berkongsi pengalaman semasa di hospital, terdengar satu perbualan seorang pesakit mengenai nikmat tangan yang dikurniakan oleh ALLAH. Sedikit pun tidak pernah terpikir betapa berkuasanya tangan.

Bayangkan bila kita terhantuk pd dinding anggota mane yg akn memberi reaksi paling cepat. Tangan kita akan serta merta mengusap2 bahagian yg terhantuk untuk melegakan kesakitan.

Sama seperti anak kecil menangis tangan jugak akan mengusap kepala si anak sambil memujuk si anak supaya bertenang dan berhenti menangis.

Tangan antara nikmat yg kdng2 kita terlepas pandang. Sentiasa berfikir dan menghargai segala yg dikurniakan kepada kita.. =)

Ak belajar sedikit demi sedikit tentang kehidupan ini. Tentang nikmat kurniaan Allah. Kita manusia cepat leka dengan nikmat yg di kurniakan. Hanya akan sedar bila hilang nikmat itu. Tapi ak yakin bahawa apa yg ditakdirkan dalam diri kita, sepanjang hidup kita adalah untuk mendidik kita. memberi kita kesedaran, membuka mata kita. Setiap yang berlaku dalam hidup pasti ada hikmah yang tersembunyi. Benda baik yang berlaku jangan kita terima seadanya fikirlah sejenak, sama seperti benda buruk yg berlaku dalam hidup kita fikirlah sejenak, jangan kita terus menyalahkan sesiapa atas perkara buruk itu.. =)

No comments:

Post a Comment